Nauka tworzenia gry wideo od podstaw może być bardzo stymulującym i satysfakcjonującym procesem. Wraz z rozwojem gier mobilnych ludzie na całym świecie korzystają z ogromnego rynku gier wideo, tworząc i sprzedając swoje gry. Oczywiście wzrosła również liczba osób, które uczą się tworzenia gier. Różne gry wideo na różne platformy i systemy operacyjne są tworzone nieco inaczej, ale wszystkie opierają się na tych samych ogólnych koncepcjach. Ta sama reguła obejmuje także gry hazardowe, które możesz poznać, wykorzystując na przykład dostępny w vulkan vegas kod promocyjny. Czyli w ogólnych zarysach wszystko ma wspólne podstawy.

Musisz nauczyć się programować w co najmniej jednym języku, zanim będziesz mógł stworzyć własną grę, zwłaszcza jeśli chcesz mieć możliwość dostosowania jej wyglądu i działania. Programowanie jest podstawą tworzenia gier wideo, a nauka tworzenia gier od podstaw wiąże się z nauką programowania. W tym artykule przedstawimy Ci w sporym uproszczeniu główne zasady tworzenia gier wideo.

Tworzenie gier a projektowanie gier

Ogólnie rzecz biorąc, projektowanie gier wideo odnosi się do rzeczywistego projektu całej gry i wszystkich jej aspektów. Nie chodzi tutaj o wygląd, ale między innymi o fabułę, mechanikę, sterowanie, a także o liczne zagadnienia ściśle techniczne — jak choćby wykorzystany silnik oraz docelowe wymagania sprzętowe. Projektanci poświęcają swój czas na projektowanie nowych aspektów swoich gier. Opracowują oni, co musi zawierać gra, jak powinna reagować w określonych warunkach i co dokładnie należy stworzyć, aby gotowy produkt był tak dobry, jak to tylko możliwe.

Z drugiej strony twórcy gier — lub programiści — to ludzie, którzy najlepiej wiedzą, jak stworzyć grę wideo, pisząc kod w oparciu o wynik pracy projektantów tak, aby gra robiła to, co projektanci sobie wymyślili.

Jak zrobić grę wideo od strony programistycznej?

Skupmy się na razie na programistycznej stronie nauki kodowania gry wideo. Ważne jest jednak to, abyś zrozumiał, że będziesz musiał najpierw zaprojektować całą swoją grę, zanim będziesz mógł przejść do jej tworzenia, a więc pisania kodu. Zwróć uwagę, że jest całkowicie możliwe, że projektant i twórca gry to ta sama osoba. Projekt i proces tworzenia można zakończyć równolegle, jeśli tworzysz proste gry.

Na początku nauka tworzenia własnej gry może wydawać się bardzo trudna. Możesz ulec pokusie, by się wycofać i pozostawić tworzenie gier ekspertom. Jednak nie polecam tego robić! Zamiast tego powinieneś włożyć trochę pracy, aby nauczyć się podstaw tworzenia gier wideo. To nie jest takie trudne, jak mogłoby się wydawać. A nabyte umiejętności mogą Ci się przydać w dalszej pracy zawodowej.

Jeśli poważnie myślisz o nauce tworzenia gier wideo, zanim zrobisz cokolwiek więcej, powinieneś wziąć udział w kilku kursach wprowadzających. Na przykład, jeśli jesteś zainteresowany budowaniem dwuwymiarowej gry fabularnej, możesz zainteresować się kursami dla początkujących opartych o silnik Unity. A gdy mowa o grach z grafiką trójwymiarową, analogicznym wyborem będą kursy dla Unreal Engine. Zauważ, że to jeszcze nie jest za bardzo związane z programowaniem, ale raczej z wyborem właściwego narzędzia i technologii.

Gdy już zaczniesz myśleć o tym, jak ma wyglądać Twoja gra, musisz przygotować sobie dokument projektowy. Dla większości ludzi będzie to krótki zarys opisujący, jak powinna wyglądać gra i co należy zrobić, aby ją wykonać. W większości wypadków nie musisz tworzyć gry od zera, możesz oprzeć się na gotowych rozwiązaniach zwanych silnikami. Najpopularniejsze na rynku obecnie opcje to Unreal Engine (upraszczając — optymalny dla gier 3D) oraz Unity (doskonale sprawdzający się dla gier 2D), ale do wyboru masz dosłownie dziesiątki innych opcji.

Ponadto wiele aspektów technicznych możesz rozwiązać, stosując rozwiązania określane jako game middleware, czyli zestawy bibliotek i funkcji realizujących określone zadania. Mogą to być na przykład:

  • Bink, RAD Game Tools, Scaleform dla obsługi materiałów wideo.
  • Miles Audio, Firelight FMOD do realizacji efektów dźwiękowych.
  • Havok, nVidia PhysX to biblioteki do zaawansowanej symulacji fizyki.

A to tylko kilka z ciekawych przykładów. Efekt może być taki, że wcale nie będziesz musiał spędzać całych tygodni na żmudnym programowaniu wszystkiego po kolei!

Projektowanie gry

Przygotowując dokument projektowy, weź pod uwagę następujące kwestie:

  • Twoje umiejętności i dostępne zasoby. Sprawy mogą stać się kosztowne, jeśli będziesz musiał zacząć zatrudniać ludzi do robienia rzeczy, które wykraczają poza Twoje umiejętności. Nie zapominaj też, że zawsze możesz doskonalić swoje umiejętności online, korzystając z różnych darmowych kursów.
  • Jakiego języka/języków będziesz używać. Pomoże ci to zawęzić pole manewru do kilku współpracujących ze sobą rozwiązań i silników.
  • Czy jesteś w stanie doprowadzić projekt do końca! Nie ma bowiem niczego bardziej przygnębiającego, niż gra ukończona w powiedzmy 60%, której rozwój utknął w miejscu z racji braku umiejętności, środków, czasu lub innych powodów, których nie wziąłeś początkowo pod uwagę!

Ostatnią rzeczą, którą musisz zrobić, zanim zaczniesz tworzyć grę wideo, jest ustalenie, jakiego oprogramowania potrzebujesz. Tworzenie prostych gier mobilnych nie wymaga wymyślnych narzędzi — w wielu przypadkach edytor i kompilator kodu w pełni Ci wystarczy.

Jednak bardziej zaawansowane gry mogą wymagać bardzo wydajnego i specyficznego oprogramowania, takiego jak programy do modelowania 3D i edytory grafiki. To zaawansowane oprogramowanie może sporo kosztować, co oznacza, że musisz zwracać baczną uwagę na swój budżet.

Pamiętaj, że do uruchomienia większości oprogramowania wymaganego do tworzenia złożonych gier potrzebny będzie również komputer z wysokiej jakości procesorem i dużą ilością pamięci RAM.

Oczywiście ten artykuł to zaledwie pobieżne liźnięcie tematu, ale na pewno stanowiące dobre wprowadzenie. Na koniec, pamiętaj, że nauka tworzenia gry wideo od podstaw nie jest czymś, co możesz zrobić w jeden weekend, ale opłaci się, jeśli włożysz w to wystarczająco dużo wysiłku!

Tagged Under