Kolejne niechciane wyskakujące okienko, jednak Unia Europejska wymaga od nas, byśmy poinformowali Cię o wykorzystywaniu i zjadaniu twoich ciasteczek (cookies) oraz wykorzystywaniu Twoich super tajnych danych. Robimy to tylko po to, by zwiększyć komfort i funkcjonalność portalu oraz dlatego, że jesteśmy głodni i lubimy ciasteczka. Zgodnie więc z Polityka Prywatności, czuj się poinformowany nasz drogi użytkowniku.

Szmal

Recenzja gry planszowej Szmal REBEL.PL od Konwenty Południowe

Wydawca: REBEL.PL
Autor: Donald X. Vaccarino
Cena (wydawcy): 89,95 zł
Rodzaj: Prosta strategia karciana
Poziom skomplikowania rozgrywki: Niski
Losowość: Mała
Gra składa się z:
- 165 kart, w tym:
* 30 kart akcji
* 25 kart gangsterów
* 25 kart własności
* 85 kart pieniędzy o różnych nominałach
- 54 znaczniki rozwoju

Rozgrywka trwa około 10 – 30 minut w zależności od liczby graczy. Odpowiednio 2 – 5 osób. Celem gry jest zgromadzenie jak największego majątku w ciągu 12 tur. Od razu zaznaczę, że warto grać w więcej niż dwie osoby. Zdecydowanie zwiększa to znacznie przyjemność z gry.

Jak wspominałem, mamy 12 tur, w tym dwie „przygotowawcze”, w ciągu których rozgrywamy jedynie pierwszą z czterech faz, które opisane są poniżej.

Na początek każdy z graczy otrzymuje 12 kart z dostępnej puli (nie licząc pieniędzy). Pozostałe tworzą stos na środku stołu. Następnie wybieramy jedną z kart z talii leżącej przed Tobą i zabieramy „na rękę”. Następnie przekazujemy swój stos osobie po lewej stronie. Dwie pierwsze tury składają się tylko z pobierania kart, więc dopiero po trzecim cyklu możemy zagrywać karty według fazy drugiej.

Ze swojej ręki wybierasz gangstera, własność lub akcję, której chcesz użyć. Najważniejsze jest czytanie opisu karty, gdyż zawiera on właściwie całe działanie karty. Pamiętaj, że część z nich ma swoje koszty lub wymagania. Kiedy każdy gracz podejmie decyzję, wystawia przed siebie rewersem do góry wybraną kartę. Gdy wszystkie znajdą się na stole (lub innej powierzchni zdatnej do gry), zostają odkryte i rozpatrywane według numeracji w prawym dolnym rogu, w kolejności rosnącej (zaczyna gracz z najmniejszą liczbą).

Większość zdarzeń opisana jest na samych kartach, jednak należy pamiętać o tym, że zdolności używane następująco:
- Na kolorowym tle (wygląda to trochę jak kartka samoprzylepna) są wielokrotnego użytku.
- Pozostałe są wykonywane są raz, według tego co napisane jest na karcie.

Ostatnim i czwartym etapem jest rozpatrzenie wszystkich umiejętności działających co turę.

Pamiętajcie, że tur jest tylko 12 i w ciągu tego czasu musicie zgromadzić jak największą gotówkę (w tym znaczniki rozwoju na swoich własnościach, z których każdy jest warty 10.000$).

Gra jest dosyć prosta, przyjemna i szybka. Sprawdza się zarówno dla graczy doświadczonych jak i tych rozpoczynających swoją przygodę z tą formą rozrywki. Każda jedna rozgrywka wykorzystuje tylko część dostępnych kart, dzięki czemu gra nie nudzi się tak szybko i gwarantuje niską powtarzalność. Można zagrać w Szmal wielokrotnie, a i tak nie da się poznać wszystkich dostępnych kart, za każdym razem używając innej taktyki. Elastyczność jest niezbędna, a planowanie nierzadko pali na panewce przez przeciwników wybierających wcześniej upatrzoną przez ciebie kartę, co wymusza zmianę stylu gry. Oceniam ją na 8,5/10. Grę możecie zakupić na stronie wydawcy (REBEL.PL) pod adresem:

http://www.rebel.pl/product.php/1,1010/97325/Szmal.html