Ministerstwo Edukacji Narodowej zabrało się za reformę systemu edukacji, a część planowanych zmian wywołuje burzliwe dyskusje. Nie inaczej jest w przypadku szkolnych lektur! Już od lat Polska Fundacja Fantastyki Naukowej, która zajmuje się wspieraniem i popularyzowaniem gatunku science-fiction, apeluje, by w kanonie książek czytanych przez uczniów znalazły się również książki z gatunku fantastyki naukowej. To życzenie może się spełnić, jako że na liście propozycji pojawiła się fantastyka, ale zdania na temat wybranego utworu są podzielone.
Do swoich propozycji dzieł literackich XXI wieku Ministerstwo Edukacji Narodowej dodało „Problem trzech ciał”, pierwszy tom serii „Wspomnienie o przeszłości Ziemi” autora Cixina Liu. Ta wydana w 2014 roku powieść science-fiction osadzona we współczesnych Chinach wywołała kontrowersje – z jednej strony pojawili się czytelnicy chwalący powieść i cieszący się, że uczniowie będą mieć kontakt z fantastyką, z drugiej strony inni nazwali tę propozycję „chińską propagandą” i sabotażem.
Polska Fundacja Fantastyki Naukowej w poście na Facebooku wyraziła swoją aprobatę, zaznaczając też, że w ich opinii
„kanon lektur szkolnych powinien w większym stopniu obejmować utwory z gatunku fantastyki naukowej, przede wszystkim polskiej”.
PFFN podała również swoje propozycje do listy nowych lektur dla uczniów. Wśród nich znalazły się powieści:
- „Na srebrnym globie” Jerzego Żuławskiego, wydana w 1901 roku pierwsza część „Trylogii Księżycowej”, napisana w formie pamiętnika z wyprawy na Księżyc. Uznana za pierwszą powieść science-fiction w historii polskiej fantastyki;
- „Solaris”, najbardziej znana powieść Stanisława Lema wydana w 1961 roku, uznawana za jedno z najważniejszych dzieł w historii polskiej literatury, przetłumaczona na wiele języków i doceniana do teraz przez czytelników na całym świecie;
- „Limes Inferior” Janusza A. Zajdla, wydana w 1982 roku powieść o technokratycznym społeczeństwie, uznawana za jedną z najlepszych powieści autora. Samego Zajdla raczej nie trzeba nikomu przedstawiać – jest prekursorem fantastyki socjologicznej, a najważniejsza nagroda literacka w dziedzinie fantastyki w Polsce nosi jego imię.
Cała trójka jest uznawana za największych pisarzy w polskiej fantastyce, nie dziwi więc wybór takich propozycji przez Polską Fundację Fantastyki Naukowej. A jaka jest Wasza opinia na temat tych książek jako szkolnych lektur? Jakie propozycje dodalibyście do listy od siebie?